Motywacja i model Gardnera

No dobrze, odpowiedzieliśmy już sobie dlaczego chcemy uczyć się języka obcego. Prawdopodobnie opanowała nas chwilowa euforia, daliśmy się porwać modzie, „zmusili” nas rodzice, wyjeżdżamy za granicę albo po prostu przy każdym zetknięciu z językiem obcym czujemy charakterystyczne motylki w brzuchu – bezdyskusyjny objaw stanu zakochania. Ale jak to zwykle bywa, początkowy entuzjazm może nie trwać zbyt długo. Co zatem sprawi, że wytrwamy? Wpływ na to ma wiele czynników.

Motywacja

Czym w ogóle jest motywacja? Jest to siła, która popycha nas w kierunku zrealizowania naszych celów. Może pochodzić z wewnątrz, od nas samych. Kiedy czerpiemy radość ze zgłębiania tajników języka, jego nauki czy obcowania z nim, jesteśmy wewnętrznie zmotywowani. Wpływ na nasze postępy mają również czynniki zewnętrze: życie za granicą, praca, rodzice, szkoła.

Twierdzi się, że z reguły młode osoby są bardziej pozytywnie nastawione do nauki i są na początku bardziej zmotywowane. Niestety, nie wiem jak duża jest ta różnica w motywacji i nastawieniu oraz w jakim wieku były badane osoby. Bo nie mam pojęcia, czy jako dwudziestokilkulatek mam siebie zaliczyć do osób „starszych” czy „młodych”? Mimo wszystko jednak to stwierdzenie kłóci się odrobinę z moją wewnętrzną oceną, że dzisiejsze nastolatki (choć chcę wystrzegać się generalizacji) mają, delikatnie mówiąc, niedbały stosunek do zdobywania wiedzy.

Natomiast faktem jest, że motywacja nie jest czymś stałym i ulega ciągłym wahaniom. Początkowo jest dość wysoka, co sprawia, że podejmujemy się określonego zadania, by z czasem zmaleć. Takie wahania są naturalne, należy jednak sprawić, żeby ich amplituda nie była zbyt duża, a samą motywację regularnie wzmacniać i starać się ją utrzymać na jak najwyższym i niezmiennym poziomie.

Model socjo-edukacyjny (Socio-educational model)

Został stworzony przez kanadyjskiego lingwistę Roberta Gardnera i ma na celu odzwierciedlenie procesu uczenia się języka. Gardner twierdzi, że talent i motywacja są dwiema podstawowymi zmiennymi, które wpływają na nasz sukces w nauce. Talentem, czyli czymś, z czym osoba się rodzi, nazwał kombinację inteligencji oraz językowego uzdolnienia. Z podaniem definicji motywacji nie jest już tak łatwo. Tak jak wcześniej napisałem, można ją określić jako wewnętrzną energię, która utrzymuje zapał, inicjuje proces nauki, kieruje nim i utrzymuje przez dłuższy czas. Uczniowie z wyższą motywacją będą bardziej wytrwali, uważni, będą gotowi pracować ciężej by szybciej i skuteczniej zrealizować swoje cele, ale przede wszystkim będą czerpali z tego większą przyjemność.

Obecny model pokazuje, że motywacja jest wzmacniana przez takie czynniki jak: postawa wobec sytuacji językowej, integratywność oraz instrumentalność. Na postawę wobec sytuacji językowej mają wpływ wszystkie rzeczy związane z procesem uczenia: stosunek do środowiska szkolnego, nauczyciele, koledzy i koleżanki z klasy, kurs językowy i użyte materiały, a nawet ponadprogramowe zadania. Pojęcie integratywności, stworzone przez Gardnera, odzwierciedla zainteresowanie uczącego się społecznością języka obcego, jego otwartość oraz pewnego rodzaju psychologiczną i emocjonalną identyfikację ze społecznością i kulturą języka obcego. Ostatnim czynnikiem jest instrumentalność, czyli nauka z czysto praktycznych powodów: znalezienie lepszej pracy, własne ego, czy nawiązanie zagranicznych znajomości.

Model przewiduje jeszcze jedną istotną zmienną – zjawisko niepokoju, lęku, które uważane jest za czynnik hamujący wyniki. Niskie osiągnięcia językowe powodują pojawienie się lęku, niepokoju, wstydu, które prowadzą do braku pewności siebie, a to ponownie sprawia, że brakuje osiągnięć. Jest to rodzaj błędnego koła.

, , , ,

  1. Dodaj komentarz

Napisz co o tym myślisz!!!

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: